Afvallen en gezonder eten in 2020? Deze 5 diëten zijn onderbouwd door wetenschap!

5 diëten die door wetenschap onderbouw worden

Afvallen en gezonder eten in 2020

 

Hoewel veel diëten voor jou kunnen werken, is het belangrijk om een dieet te vinden die je leuk vindt en op lange termijn vol kan houden.

Lees in onze Lifestyle Blog over de 5 gezonde diëten waarvan wetenschappelijk is bewezen dat ze effectief zijn.

 

2. Koolhydraatarm dieet

Het koolhydraatarme dieet is perfect voor mensen die willen afvallen, hun gezondheid willen optimaliseren en ziekterisico’s willen verlagen.

Het is een flexibel dieet, zodat je jouw koolhydraatinname kan afstemmen op basis van je doelen.

Dit dieet beval veel groenten, vlees, vis, eieren, fruit, noten en vetten. En aan de andere kant bevat dit dieet weinig zetmeel, suikers en bewerkte voedingsmiddelen.

Tip: lees onze Lifestyle Blog “Koolhydraatarm dieet , weekmenu, producten – voor een betere gezondheid” voor uitgebreide informatie over het koolhydraatarme dieet, voorbeeld weekmenu, boodschappenlijst en een overzicht van producten die je kan eten of juist beter kan laten staan.

 

2. Mediterrane dieet

Het mediterrane dieet is een uitstekend dieet dat grondig is bestudeerd. Het is vooral effectief voor het voorkomen van hartziekten.

Het dieet legt de nadruk op voedsel dat in de 20ste eeuw en eerder in het Middellandse-Zeegebied werd gegeten.

Als zodanig bevat het dieet veel groenten, fruit, vis, gevogelte, volle granen, peulvruchten, zuivelproducten en extra vergine olijfolie.

 

3. Paleo dieet

Het Paleo dieet is een zeer populair dieet dat effectief is voor gewichtsverlies en de algemene verbetering van de gezondheid. Het is momenteel het meest populaire dieet ter wereld.

Het Paleo dieet concentreert zich op onbewerkt voedsel waarvan wordt aangenomen dat het lijkt op het voedsel dat beschikbaar was voor verschillende Paleolithische voorouders van de mensheid.

 

4. Veganistisch dieet

Het veganistisch dieet (Vegan Dieet) is het afgelopen decennium steeds populairder geworden. Het is gekoppeld aan een aantal gezondheidsvoordelen, waaronder gewichtsverlies, verbeterde hartgezondheid en een betere bloedsuikerspiegel.

Het veganistisch dieet is uitsluitend gebaseerd op plantaardig voedsel en elimineert alle dierlijke producten.

 

5. Glutenvrij dieet

Het glutenvrije dieet is essentieel voor mensen die gluten niet verdragen. Een gluten is een eiwit dat voorkomt in tarwe, rogge en gerst.

Voor een optimale gezondheid moet je je richten op whole-foods die van nature glutenvrij zijn. Vergeet niet dat glutenvrije junkfood nog steeds junkfood is 😉

 

Conclusie

Er zijn zoveel diëten dat het overweldigend kan aanvoelen om er gewoon één te vinden en te proberen.

Het is echter belangrijk dat bepaalde eetpatronen meer wetenschappelijke ondersteuning hebben dan anderen. Of je nou wilt afvallen of gewoon je algehele gezondheid wilt verbeteren. Probeer een dieet te vinden dat wordt ondersteund door onderzoek.

De vijf hierboven genoemde voorbeelden zijn een goed startpunt.

Comments are closed.