Met deze tips houd u het sporten écht vol

afvallen blog lifestyle dieet pillen vergelijker snel afvallen afslankpillen afslanken 5 kilo afvallen dieetpillen vergelijken beste dieetpillen

Zo zegt psychologe Michelle Segar dat externe feedback door u bijvoorbeeld te richten op hoeveel kilo u kwijt bent of hoe los uw kleding aanvoelt niet echt helpt om gemotiveerd te blijven wat betreft sporten. “U kunt de ene dag wel resultaat zien, maar als dat even niet zo is, dan heeft u geen zin meer om te bewegen.”

Segar die zich al jaren bezighoudt met onderzoek naar motivatie en gedragsveranderingen zegt dat ze wetenschappelijk onderlegde redenen heeft gevonden om het sporten wel vol te kunnen houden.

Als u aan bewegen denkt, zie het dan als uw geheime wapen

Geef lichamelijke beweging extra prioriteit als u er tijd vrij voor wilt maken. Een manier om dat te doen is: “Zie het als iets wat een ontsnapping is van uw dagelijkse beslommeringen en u energie kan geven”, zegt Segar. “Uit onderzoeken die ik heb gedaan blijkt dat vrouwen die het sporten op deze manier zien het beter volhouden dan vrouwen die dat niet doen. Die laatste groep slaat vaker een sportsessie over.”

Als u een sport kunt vinden die u leuk vindt en dat kunt combineren met iets anders wat u leuk vindt, zoals hardlopen in uw favoriete park of luisteren naar een grappige podcast terwijl u een work-out doet, kan het alleen maar leuker maken. Daardoor wordt de kans dat u het nog een keer wilt doen groter.

— De motivatietips van sportdeskundige Marije de Vries —

Een voor een

Het is verleidelijk om in een keer op meerdere vlakken u leven om te gooien, zoals het starten met een suikervrij dieet in combinatie met een pittig bewegingsplan. Alleen de kans op mislukking wordt dan alleen maar groter. “We zijn niet in het bezit van genoeg cognitieve capaciteit om in een keer veel dingen te veranderen. Als u met een nieuwe sport begint, geef uzelf dan een paar maanden om daar regelmaat in te vinden. Ga dan over naar het volgende doel.”

Laat het weekendregime maar achterwege

Het is beter om vier keer per week tien minuten te trainen dan in het weekend  een uur in het zweet te werken in de sportschool. Volgens Segar helpt consistentie juist om het sporten vol te houden. “Als elke dag bewegen net zoiets wordt als een douche nemen, slapen en eten, dan zal slecht weer, een slecht humeur, problemen op het werk of met uw man en kinderen u niet van het sporten weerhouden.”

Stop met overal ‘ja’ op te zeggen

Het leven is hectisch en mensen en gebeurtenissen zullen soms ongetwijfeld in de weg staan als u zelf bepaalde doelen wilt bereiken. Dat wil niet zeggen dat u steeds nee moet verkopen als het niet goed uitkomt met uw sportmoment, maar u kunt wel even de tijd nemen om even na te denken of dat wat van u wordt gevraagd goed voelt voor jezelf.

 

Bron: vrouw.nl

Join the conversation

You must be logged in to post a comment.