Hoe emoties invloed hebben op ons eetgedrag

afvallen blog lifestyle dieet pillen vergelijker snel afvallen afslankpillen afslanken 5 kilo afvallen dieetpillen vergelijken beste dieetpillen

Waar eten voor de een noodzaak is, staat het voor de ander in het teken van feesten, vieren of troosten. Het is dan ook te simpel om te zeggen dat overgewicht veroorzaakt wordt door te veel eten en dat u simpelweg moet stoppen met zoveel eten om het probleem op te lossen, stelt sportdeskundige Marije de Vries.

De manier waarop u omgaat met emoties speelt een cruciale rol in de weg naar een duurzaam gezond leven. Als u als kind geleerd hebt dat elke emotie gevoed mag worden met iets lekkers (‘Ach, ben je verdrietig? Hier, neem een snoepje!’ of: ‘Je bent lief geweest. Hier, een ijsje!’) dan is het ontzettend lastig om een goede relatie met voeding op te bouwen en te begrijpen wat de daadwerkelijke functie van eten is. Bij elke emotie, positief of negatief, is er plots wel een reden te bedenken om te eten.

Herkent u jezelf hier in? Dan bent u absoluut niet de enige! Ook ik houd ervan om geregeld een flesje wijn open te trekken om de week af te sluiten. Of na die drukke werkdag…

STEL JEZELF DEZE TWEE VRAGEN

De twee vragen die ik mezelf tegenwoordig stel in dit soort situaties, en die jou vast ook goed op weg gaan helpen, zijn:

‘Wat betekent eten voor mij?’ En, ‘Hoe ga ik met emoties om?’

HET TOTALE PAKKET

Ik geloof er heel erg in dat het ideale gewicht en een gezond, gelukkig leven alleen mogelijk zijn als u werkt aan een gezonde relatie met voeding, beweging en jezelf. Voor mij werkt dit het beste:

  1. Gezond en ongezond genieten; veel groenten en suikervrij eten is lekker, maar tijdens een avondje uit met mijn vriendinnen ga ik echt geen calorieën tellen en laat ik ook lekker de teugels vieren. Heerlijk!
  2. Structuur is mijn redding. Van maandag tot en met vrijdag (17.00 uur) eet ik zoveel mogelijk suikervrij, puur-natuur en sport ik veel. Daarom kan ik probleemloos lekker borrelen met de meiden. Deze regelmaat zit zo in mijn systeem dat ik het mis als de dagen anders verlopen.
  3. ‘Uitstelgeluk’ is uw grootste vijand. Van uitstel komt niet alleen afstel, maar het zorgt er ook voor dat u vergeet te genieten van het moment. Hoezo mag jij jezelf pas belonen met nieuwe kleding als u afgevallen bent? Hoezo gaat u pas op date als u slank bent? Onzin! Ik probeer uitstelgedrag zelf écht te verbannen uit mijn leven. En het werkt, geloof mij! U wordt er een veel leuker en relaxter mens van.
  4. Wees lief voor jezelf! Zorg voor jezelf zoals u dat ook voor uw kinderen of partner zou doen.

Wat ik om mij heen veel zie gebeuren, is dat veel mensen dol zijn op snelle oplossingen. Voedingsschema’s voor 30 dagen of een streng dieet, en ‘het probleem zal wel opgelost zijn’. Of even keihard trainen voor de zomer en daarna weer stoppen. Op zich is daar natuurlijk niks mis mee, want die korte sportsessies gaan u echt wel helpen, maar… u kunt u afvragen of u op deze manier een gezonde en duurzame relatie met eten, sport en jezelf opbouwt. Ik denk persoonlijk van niet.

WAT WÉL WERKT

Oke, maar wat zou ik het dan wél adviseren?

  1. Doe de weegschaal de deur uit. Kleding is vanaf nu uw maatstaf. Ik heb één geweldige broek. Als deze te strak zit, ben ik supergemotiveerd om daar direct wat aan te doen.
  2. Ga nooit meer op een (streng) dieet en leer de functie van eten te begrijpen; het voeden en gezond houden van uw lichaam. Wees lief voor jezelf!
  3. Leer meer te genieten van eten; omarm gezonde vetten, goede koolhydraten, eiwitten en eet zoveel mogelijk puur natuur.
  4. Voed emoties niet alleen met eten; beloon jezelf ook met andere dingen! Tip: houd een dagboek bij; wanneer ik eet en waarom eet ik?
  5. Stop met uitstelgedrag, begin nu!

 

Bron: vrouw.nl

Join the conversation

You must be logged in to post a comment.